logo

Tel.:

+36/29-337-140

Cím:

2351 Alsónémedi, Iskola utca 1.

E-mail:

Monday to Friday

2021/2022

A Határtalanul! tanulmányi kirándulás beszámolója

A tanév elején örömmel értesültünk arról, hogy lehetőséget kaptunk a Határtalanul! program megvalósítására a HAT-20-01-0441 pályázat keretében. Projektünk címe: Királyok és fejedelmek útján Kolozsvártól Déváig, a Tordai-hasadékkal.

Az előkészítő szakaszban a programban részt vevő tanulók számára Határtalanul! előkészítő órát tartottunk. Ismertettük a célterületek magyarságának múltját és jelenét, a régió etnikai sajátosságait, a határon kívüli elhelyezkedés történelmi okait, bemutattuk a tanulmányi kirándulás részletes programját. Osztályfőnöki órán megbeszéltük a toleráns és kooperatív viselkedés alapszabályait, ismertettük a tanulókkal a buszos utazás etikai kódexét. A szülők számára megtartottuk a Határtalanul! szülői értekezletet.

tanulmányi kirándulásra szeptember 21-25 között került sor. Öt felejthetetlen napot töltöttünk Erdélyben és a Partiumban 49 tanulóval és 5 felnőtt kísérővel. Nagytudású és gyerekbarát idegenvezetőnk, valamint kedves és megbízható buszsofőrünk is hozzájárult ahhoz, hogy tanulóink sok kulturális és természeti értékkel ismerkedjenek meg jó hangulatban.

1. nap: Hajnali 5 órakor keltünk útra. A határátlépés rendben zajlott, délben már Nagyvárad szépségeit csodálhattuk. Meglátogattuk a székesegyházat, és felidéztük Szent László életét. Megtekintettük a Püspöki Palotát, a Kanonok-sort, a szecessziós stílusú városközpontot, a Fekete Sas palotát, a Holnaposok szoborcsoportot, az EMKE kávéházat, ahol Ady Endre oly sok időt töltött. Átléptünk Erdély kapuján, a Király-hágón, majd a körösfői négy fiatornyos, fakazettás mennyezetű református templomot látogattuk meg, benne a II. Rákóczi György által ajándékozott török szőttessel. Este elfoglaltuk szállásunkat Torockón a Piroska Panzióban, ahol kifogástalan ellátásban részesültünk.

2. nap: Reggel láttuk meg először nappali fényben Torockó mesés szépségét. A Székelykő lábánál fekvő falut, ahol kétszer kel fel a nap, Europa Nostra-díjjal is kitüntették. Meglátogattuk a Torockói Néprajzi Múzeumot, majd buszra szálltunk, és a tordai sóbányához utaztunk. Itt 13 emeletnyit ereszkedtünk a mélybe, és különleges birodalmat fedeztünk fel a föld gyomrában. Nagyon sok gyerek kedvenc helyévé vált a sóbánya. Kincses Kolozsváron megnéztük a Farkas utcai református templomot, Mátyás király szobrát és szülőházát, Bocskai István szülőházát. Az eső miatt a Tordai-hasadékot sajnos csak a távolból tekinthettük meg.

3. nap: Ezt a napot túrázással kezdtük. Felsétáltunk Torockószentgyörgyön a Toroczkay család híres várához, és onnan gyönyörködtünk a Székelykő pazar kilátásában. Ezután elutaztunk Nagyenyedre. A vártemplom falánál koszorút helyeztünk el az 1849-es emlékműnél. A Bethlen Gábor Kollégiumban felelevenítettük Jókai Mór tavaly tanult elbeszélését, A nagyenyedi két fűzfát, és az eseményeket, amelyek idején játszódik a történet. Délután Gyulafehérvárra utaztunk. Megtekintettük a Szent Mihály székesegyházban található szarkofágokat, majd sétáltunk az óvárosban. Este elfoglaltuk szállásunkat Déván, és megismerkedtünk Böjte Csaba munkásságával és a Szent Ferenc Alapítvánnyal. Az intézmény egyik fiatalja által tartott bemutatkozó előadás a kirándulás érzelmileg legtelítettebb pontjai közé tartozott. A vacsoránál átadtuk adományainkat az intézmény képviselőinek.

4. nap: Egyesek felvonóval, mások gyalogosan hódították meg a várhegy vulkanikus oromzatán magasló Déva várát. Azt gondoltuk, a hatást már nem lehet fokozni, de Vajdahunyad vára a várak királyának pazar pompájával hatott. Ezt követően a dédácsi arborétumba látogattunk, amely Európa harmadik legértékesebb botanikus kertje. Miután feltöltődtünk a gyönyörű zöld látvánnyal, megnéztük a Feredőgyógyi-vízesést, amelyet egy termálforrás vize táplál, és 15 méter magasról zúdul alá. Érdekes látvány volt a közelben található római fürdő maradványa is. Eseménydús napunk utolsó állomása az algyógyi Árpád-kori körtemplom volt.

5. nap: Marosillyén meglátogattuk Bethlen Gábor szülőhelyét, ahol nagyszerű történelmi előadást is hallhattunk. Ezután Máriarandnára utaztunk, a történelmi Magyarország egyik legfontosabb Mária-kegyhelyéhez. Kirándulásunk történelmi-kulturális részét Aradon zártuk, ahol megnéztük Zala György alkotását, a Szabadság-szobrot. Este 6 óra körül érkeztünk Alsónémedire, tele élményekkel.

Nagyon hálásak vagyunk, hogy eljuthattunk mindezekre a csodálatos helyekre, ahol tanulóink többsége most járt először, és ahová önerőből talán egyhamar el sem jutott volna. Így viszont megismerhették Erdély és a Partium szépségeit, testközelbe került a történelem, és a külhoni magyarsággal való kapcsolat is élővé, bensőségessé vált. A kirándulásnak a tanulmányi részén túl egyik legfontosabb hatása, hogy igazi csapatot kovácsolt a gyerekekből. Mind az egymáshoz, mind a pedagógusokhoz való viszonyuk sokat változott pozitív irányba a közös élményeknek köszönhetően.

Részletek tanulói beszámolókból:

„Nagy izgalommal készültem a kirándulásra, hiszen az osztálytársaimmal még soha nem voltam többnapos kiránduláson. Az ott szerzett élmények és információk minden várakozásomat fölülmúlták. Hirtelen valósággá vált, amit az elmúlt években történelemből és irodalomból tanultunk. Egész más volt így élőben látni ezeket a történelmi helyeket. Egy biztos, semennyi időnk nem volt unatkozni. Közben az évfolyam egy összeszokott csapattá vált. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy mindenhol szívesen láttak minket, finom ételekkel kínáltak bennünket. Szerencsénk volt a kísérőtanárokkal is, mert mindannyian kedvesek és segítőkészek voltak, és felejthetetlenné tették ezt az öt napot. Már most vágyom vissza Erdélybe, remélem, hamarosan újra eljutok oda.”

„Nekem a tordai sóbánya volt az egyik kedvencem. A különböző bányarészekbe földalatti folyosók vezettek, amelyeknek a falán só volt. Sokan meg is nyalták az ujjukat, de mivel a só fertőtlenítő hatású, nem lett baj. A szintek között meredek és csúszós lépcsők vezettek lefelé. A sóbányában sok dolgot tanulhattunk a sóról, illetve érdekes dolgokat tapasztalhattunk, például a visszhangot. Lent lehetőségünk volt minigolfozni, szuvenírt vásárolni, sőt óriáskerekezni is. Én is kipróbáltam.”

„A nap fénypontjának a tordai sóbánya bizonyult, ahol 13 emeletnyi mélyégbe ereszkedtünk alá. Itt többen is kipróbáltuk a sóbánya mélyén elhelyezkedő óriáskereket. A háttérben szóló zenei aláfestés még inkább növelte a hangulatot. Este következett az utolsó éjszaka a torockói szálláson. Nagyon jól éreztük magunkat, mindenki kedvére mulatta az estét, míg el nem aludt.”

„Reggel Déva vára volt az első úticélunk. Választhattunk, hogy felsétálunk a hegyen, vagy felvonóval megyünk. Én a sétálást választottam. Hosszú út állt előttem. Amikor felértünk, a látvány megérte a fáradságot. Nagyon jó volt a kilátás, a felhők a hegyeket karcolták, az erdőből madarak repkedtek. Bejártuk a várat, majd lesétáltunk a hegyről.”

„Egyik kedvenc helyem a dédácsi arborétum volt. Csodálatos fákkal, bokrokkal voltunk körülvéve. Szép kis fahídon átkeltünk egy patakon. Már érezni lehetett az őszi hangulatot. Csend volt, csak a madarak hangját hallottuk. Nagy volt az erdő, így sok időt töltöttünk a természet csodálásával.”

„Nekem legjobban Déva tetszett, azon belül is az alapítványnál töltött vacsorák. Szinte csodáltam azokat a gyerekeket, akik körülöttünk ettek. Azt gondolom, hogy a lányok, akik az ételt felszolgálták és mosogattak, nagyon erősek, és becsülöm a munkájukat. Belecsöppenni, és egy rövid időre érezni és átélni, hogy nekik milyen életük van, az eddigi legérdekesebb tapasztalatom.”

„A tábor alatt mintha másik emberré váltam volna. Ez az eddigi legjobb táborélményem valaha. A boldogságtól néha annyira felszabadult voltam, az izgatottságról nem is beszélve, hogy az összes gátlásomat magam mögött tudtam hagyni. Azt is megtanultam, hogy attól még, hogy valaki nem hozzám hasonló, nem kell feltétlenül idegesítsen.”

„Ez alatt az idő alatt sok lehetőségem volt megismerni az erdélyi kultúrát. Az ottani emberek szerintem egyszerűek, igényesek, és keményen megdolgoznak mindenért, amijük van, és amit szeretnének. Ezt a kirándulást nem a helyek tették érdekessé, hanem a tapasztalatok.”

További képek a következő linken érhetők el: